Contacteer ons
Integratie en Inburgering
Doel van dit onderzoek is om het onthaalonderwijs voor anderstalige nieuwkomers en OKAN-leerlingen in secundaire scholen in kaart te brengen en kritisch te analyseren. Dat werd gerealiseerd d.m.v.: Het reconstrueren van de schoolloopbanen van anderstalige nieuwkomers, en dit op basis van de administratieve databanken. Het in kaart brengen van pedagogisch-didactische schoolpraktijken en de concrete organisatie van onthaalonderwijs.
Dit verkennend kwalitatief onderzoek levert een evaluatie van het NT2-beleid op vanuit het perspectief van de (ex-)cursisten, aangevuld met eigen veld- en studiewerk.
In dit doctoraatsonderzoek wordt onderzocht hoe het onderwijs- en arbeidsbeleid in België, Duitsland en Nederland inspeelt op etnische ongelijkheden.
Dit doctoraatsonderzoek wordt begeleid door Prof. Bram Spruyt (VUB) en Prof. Piet Van Avermaet (UGent). Het is een etnografische studie die een vaste groep OKAN-leerlingen van drie secundaire scholen in Antwerpen opvolgt vanaf de instroom in OKAN tot na hun doorstroom naar het reguliere onderwijs.
Integratieprocessen van verschillende generaties migranten (1ste, 2de, 3de generatie) in verschillende periodes (jaren 60, jaren 80 en nu) staan centraal in dit onderzoek. Integratie wordt niet gezien als een te bereiken ideaal, wel als een mogelijke manier van kijken naar de processen die migranten doormaken in het gastland. Integratie is een begrip dat verschillende dimensies omvat: structureel (onderwijs, arbeidsmarkt), cultureel (taal, vrije tijd), sociaal (netwerk, lidmaatschap organisaties) en identificationeel (zelf- identificatie in termen van etnische/regionale/nationale belonging).
We study how native-immigrant gaps in educational trajectories and school-to-work transitions vary by gender. Using longitudinal Belgian data and adjusting for family background and educational sorting, we find that second-generation immigrants, especially Turks and Moroccans, lag behind natives. In particular, we observe that immigrant students are less likely to finish secondary education or begin tertiary education on time. They are also less likely to transition into work successfully. These performance gaps are substantially larger for female immigrants.
Dit onderzoek brengt de behoeften van NT2-cursisten en de afstemming van het NT2-aanbod daarop in kaart. De Vlaamse Regering, die de opdracht tot dit onderzoek gaf, wil het aanbod Nederlands als tweede taal beter afstemmen op deze behoeften. Om inburgeraars zo snel mogelijk te laten deelnemen aan het sociaal en maatschappelijk leven is er nood aan meer gecombineerde leertrajecten in functie van de behoeften en competenties van de cursist. Uitvoerder De Niel, H., M. Devlieger, D. Lambrechts, E. Mertens, M. Meulewaeter, C. Steverlynck & M.
This article decomposes the observed gaps in educational attainment and school-to-work transitions in Belgium between grandchildren of natives and of women of “non-Western” nationality into (i) differences in observed family endowments and (ii) a residual “pure ethnic gap”.
Door de sterke instroom van vluchtelingen in de periode 2014-2016 kwam Nederland voor de majeure opgave te staan om adequate opvang te organiseren, zorg te dragen voor een goede asielprocedure en huisvesting te regelen. Nu de instroom is afgenomen, is het vraagstuk in toenemende mate verschoven van opvang en huisvesting naar integratie. Syriërs in Nederland geeft een beeld van de Syrische statushouders die de afgelopen jaren in Nederland zijn komen wonen. We beschrijven hoe hun vlucht is verlopen en wat ze daar hebben meegemaakt.