Contacteer ons
Integratie en Inburgering
Public opinion research has repeatedly shown that religious people generally report more prejudice against homosexuality. However, previous research exploring the general mechanisms that underpin this relationship mostly relied on Christian samples in North America. Studies outside North America are few in number and limited in the forms of religiosity they address. Of all indicators that have been studied so far, a religious quest orientation was found to be the only one negatively related to anti-gay sentiments.
Dit doctoraatsonderzoek wordt begeleid door Prof. Bram Spruyt (VUB) en Prof. Piet Van Avermaet (UGent). Het is een etnografische studie die een vaste groep OKAN-leerlingen van drie secundaire scholen in Antwerpen opvolgt vanaf de instroom in OKAN tot na hun doorstroom naar het reguliere onderwijs.
De precaire arbeidsmarktpositie van vrouwen met een migratieachtergrond is het resultaat van een veelheid aan factoren. Het rapport zoomt in op een aantal structurele mechanismen die de handelingsruimte van vrouwen aanzienlijk verkleinen. Momenteel ontbreekt het aan de juiste randvoorwaarden waardoor vrouwen met een migratieachtergrond gehinderd worden op hun weg naar de betaalde, formele arbeidsmarkt. Dat is een fundamenteel probleem en een schending van hun sociale rechten; ieder mens heeft recht op formeel betaald werk.
Dit verkennend kwalitatief onderzoek levert een evaluatie van het NT2-beleid op vanuit het perspectief van de (ex-)cursisten, aangevuld met eigen veld- en studiewerk.
Integratieprocessen van verschillende generaties migranten (1ste, 2de, 3de generatie) in verschillende periodes (jaren 60, jaren 80 en nu) staan centraal in dit onderzoek. Integratie wordt niet gezien als een te bereiken ideaal, wel als een mogelijke manier van kijken naar de processen die migranten doormaken in het gastland. Integratie is een begrip dat verschillende dimensies omvat: structureel (onderwijs, arbeidsmarkt), cultureel (taal, vrije tijd), sociaal (netwerk, lidmaatschap organisaties) en identificationeel (zelf- identificatie in termen van etnische/regionale/nationale belonging).
This article decomposes the observed gaps in educational attainment and school-to-work transitions in Belgium between grandchildren of natives and of women of “non-Western” nationality into (i) differences in observed family endowments and (ii) a residual “pure ethnic gap”.
The authors empirically test the cross-sectional relationship between hiring discrimination and labor market tightness at the level of the occupation. To this end, they conduct a correspondence test in the youth labor market. In line with theoretical expectations, results show that, compared to natives, candidates with a foreign-sounding name are equally often invited to a job interview if they apply for occupations for which vacancies are difficult to fill; but, they have to send out twice as many applications for occupations for which labor market tightness is low.
Employing a vignette experiment, we test the empirical importance of key attitudes underlying the models of taste-based and statistical discrimination in explaining ethnic hiring discrimination.
We study how native-immigrant gaps in educational trajectories and school-to-work transitions vary by gender. Using longitudinal Belgian data and adjusting for family background and educational sorting, we find that second-generation immigrants, especially Turks and Moroccans, lag behind natives. In particular, we observe that immigrant students are less likely to finish secondary education or begin tertiary education on time. They are also less likely to transition into work successfully. These performance gaps are substantially larger for female immigrants.
Many governments encourage migrants to participate in volunteer activities as a stepping stone to labour market integration. In the present study, we investigate whether this prosocial engagement lowers the hiring discrimination against them. To this end, we use unique data from a field experiment in which fictitious job applications are sent in response to real vacancies in Belgium. Ethnic origin and volunteer activities are randomly assigned to these applications.
We test whether ethnic discrimination is heterogeneous by job candidates' work experience. Fictitious applications are sent to vacancies.
In dit doctoraatsonderzoek wordt onderzocht hoe het onderwijs- en arbeidsbeleid in België, Duitsland en Nederland inspeelt op etnische ongelijkheden.
CURANT wil een oplossing bieden voor de situatie van jongvolwassen niet-begeleide vluchtelingen die recent 18 jaar werden en daardoor geen recht meer hebben op specifieke steunmaatregelen voor minderjarigen (bv. aanstelling van een voogd, onderdak, onthaalonderwijs, etc.). Binnen CURANT zullen 75 tot maximum 135 jongvolwassen niet-begeleide vluchtelingen gedurende een periode van 1 tot 1,5 jaar samenhuizen met een Antwerpse buddy in woningen die voorzien worden door OCMW Antwerpen.
In Vlaanderen is de activeringsaanpak geen onbekend gegeven, noch op beleidsmatig noch op onderzoeksmatig niveau. Er ontbreekt echter evidentie over de effecten van beleidsinterventies op de arbeidsmarktpositie van personen van vreemde herkomst. Concreet wordt met dit onderzoek op zoek gegaan naar welke (clusters) van VDAB-instrumenten en maatregelen het meest aangewezen zijn met betrekking tot de arbeidsmarktintegratie van personen van buitenlandse herkomst.
The POMBE Project is funded by the King Baudouin Foundation and carried out by the Research Centre on Demography (Centre de Recherche en Démographie) of the Université Catholique de Louvain (UCL), in collaboration with Université de Liège (ULg), Université Libre de Bruxelles (ULB) and Vrije Universiteit Brussel (VUB). POMBE is the continuation of a previous study on Belgo-Moroccans and Belgo-Turks living in Belgium and consists of a survey addressed to people of Sub-Saharian African origin.
In 2007 en 2009 heeft de Koning Boudewijnstichting twee studies gepubliceerd over de belangrijkste twee bevolkingsgroepen met een migratieachtergrond in ons land, namelijk de Marokkaanse en Turkse Belgen. Uitvoerder Ilke Adam (IES-VUB); Corinne Torrekens (ULB) Periode 2014-2015 Trefwoorden integratie, participatie, burgerschap, Marokkaanse en Turkse Belgen Meer info ilke.adam@vub.be https://www.kbs-frb.be/nl/Activities/Publications/2015/316644
Speelt de complexiteit van de Belgische staatsstructuur een rol in de gebrekkige toegang tot de arbeidsmarkt voor personen met een migratieachtergrond? Uitvoerder Ilke Adam, Mathijs van Dijk - VUB (IES) Periode 2014-2015 Trefwoorden integratiebeleid, arbeidsparticipatie, federalisme, intergouvernementele samenwerking Meer info ilke.adam@vub.be https://www.kbs-frb.be/nl/Activities/Publications/2015/316049
Religie op het werk geeft in Europa en op het Amerikaanse continent vaak aanleiding tot hevige debatten. Nu eens staan principes in deze debatten centraal (tot hoever mag de vrijheid van overtuiging de organisatie van het sociale leven bepalen?), dan weer gaat het over de praktische haalbaarheid van deze eisen (hoe valt de vrijheid van de werknemer te verzoenen met economische verplichtingen?).
Hoewel de arbeidsmarktparticipatie van asielzoekers wordt beschouwd als een cruciale hefboom voor integratie, is het onderzoek hieromtrent beperkt. Een snelle en duurzame aanwezigheid op de arbeidsmarkt stimuleert de verdere arbeidsmarktparticipatie en integratie, daarom is het belangrijk om de arbeidsmarktparticipatie van de recent ingestroomde asielzoekers in beeld te brengen. Dankzij een unieke dataset, waarin data van DWSE gekoppeld werden aan data van de VDAB, kunnen we de arbeidsmarktparticipatie van asielzoekers met een arbeidskaart C kunnen onderzoeken.
Vanuit de veronderstelling dat plaats vaak het enige is dat we nog delen binnen superdiverse samenlevingen, gingen we op zoek naar innovatieve vormen van solidariteit in nabijheid. We voerden 32 case studies uit naar solidaire praktijken binnen de levensdomeinen wonen, werken, leren en vrije tijd. Dit deden we in nauwe samenwerking met partners uit het middenveld zoals buurtorganisaties, vakbonden, scholen en zelforganisaties van mensen met een migratieachtergrond.